آخرالزمان، ظهور باطنی ترین بعد هستی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

جمعه, ۲۲ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۰۰ ب.ظ

۰

« هوالغفور»

از آنجا که انقلاب اسلامی در مرحله سوم خود (تحقق دولت اسلامی) به سر میبرد و به دنبال آن است تا محتوای نظام،اسلامی و شرعی گردد،حوزه و دانشگاه وظیفه ی خطیری بر عهده دارند تا این امر مهم محقق گردد.

آنچه حائز اهمیت است مبنا و جهت تحول می باشد.اگرچه علوم کنونی موجود در کشور غربی و مبتنی بر شریعت غیر الهی است اما تحول در علوم، بالاخص علوم انسانی به معنای آن نیست که با هر نوع مبنا و جهان بینی صورت گیرد، زیرا ما به دنبال آن نیستیم که از یک صورت غربی به صورت دیگر سیر کنیم وباز در چنگال غرب اسیر باشیم.آنچه نهضت علمی را به عنوان بزرگترین وظیفه عصر حاضر قلمداد میکند و از سوی دیگر بزرگترین جهاد به حساب می آورد نوع تحول در آن مبتنی بر شریعت الهی و بر اساس دیدگاه توحیدی می باشد.

آنچه در حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیردآن است که با توجه به فرامین ولی فقیه زمان،نظریه ها و مبانی فکری مطابق با تکوین ارائه شود.هماهنگی میان نظریه های علمی و تکوین یا همان ملکوت زمانی محقق می شود که منبع شریعت حق در زمان کنونی یعنی ولی فقیه عمیقا مورد توجه قرار گرفته و در تمامی زوایا و ابعادی که ایشان مطرح می نمایند برنامه ریزی و نظریه پردازی صورت گیرد. زیرا مقام ولایت فقیه همان تشریع است و قول و حدیث ولی فقیه همان شریعت است، عمل به قول و حدبث ولی فقیه موجب می شود بتوانیم با امام معصوم ارتباط تشریعی بر قرار نماییم، زیرا تنها راه تشریعی ارتباط با مام زمان (عج) در زمان غیبت، ولایت فقیه است. و این مهم محقق نمی شود مگر با اطاعت محض از ولی فقیه در تمامی حوزه های زندگی اعم از فردی ،اجتماعی و تمدنی.

اگر حوزه و دانشگاه بتوانند جایگاه امام معصوم را در تکوین و تشریع به خوبی بشناسند و شناخت و درک عمیقی نیز از شریعت داشته باشند، آنگاه میتوان انتظار داشت نظریات و اصولی را که ارائه می دهند در جهت توحیدی خود به تحقق نهضت علمی و دولت اسلامی منتهی شود و دولت اسلامی شرایط تشکیل تمدن اسلامی را فراهم نماید و از این طریق عقل کل عالم و باقی مانده خداوند بر زمین به طور کامل به ظهور برسد.

متاسفانه آنچه که بعضی اساتید حوزه و دانشگاه در باب تحول در نظام کشور ارائه می دهند در فضای فرهنگی غرب می باشد در حالی که متخصصان و نظریه پردازان باید فراتر از فضای غربی موجود، در فضای توحیدی عالم قرار گرفته و برای بشریت و نظام زندگی الهی، برنامه ارائه دهند. آنچه باید همگان عمیقا به آن توجه نمایند، برقراری رابطه تشریعی با امام معصوم است، زیرا تمدن اسلامی و حیات طیبه ظهور باطن امام معصوم است و تا زمانی که نتوان مقام تشریع و تکوین امام را درک نمود، نمیتوانیم موجبات ظهور ایشان را فراهم نماییم که البته جای بسی تامل است که ظهور ایشان را نباید تنها در قالب جسم مادی در نظر گرفت، زیرا ظهور جسم امام یکی از ابعاد ظهور ایشان است و تشکیل دولت اسلامی ،تمدن اسلامی، حیات طیبه،گزاره های اساسی تری از ظهور آن حقیقت الهی است که با غفلت ازآن دچار خسران می شویم که اکنون غرب دچار آن گشته است.

یادمان باشد، تمدن غرب با تمام پیشرفتهای وهمی و ابزاری که از جهت مادی داشته است، نهایت عدم هماهنگی میان ملک و ملکوت است و ماموریت جهاد علمی و نهضت علمی( به خصوص در باب علوم انسانی) ایجاد هماهنگی مطلق میان تشریع و تکوین است که البته جایگاه افرادی که این امر مهم را محقق می سازند کاملا بارز و آشکار است از آن لحاظ که خود باید توحیدی و موحد گردیده باشند یا حداقل در مسیر توحیدی شدن قرار گرفته باشند. زیرا با وهمیات و عقل منقطع از وحی محصول تمدن غرب نمی توان چیزی غیر از آن تمدن به وجود آورد.

نویسندگان:حسین فرج زاده- خانم افتخارزاده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۲
سامان نکوئی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی